Rok 2020 ma się ku końcowi, a obecny czas to najlepszy moment na podsumowanie tego, co wydarzyło się w Literackiej w minionym roku.
A w ubiegłym roku wydarzyło się u nas wyjątkowo dużo. Spółka Literacka to nieustający rozwój. Możemy śmiało napisać, że był to dla nas dobry rok, pełen wytężonej pracy, ale i wielu wartościowych projektów, spotkań i satysfakcjonujących chwil.
Nowe szanse, nowe możliwości
Był to rok pod wieloma względami wyjątkowy. Do naszego zespołu dołączyło czterech znakomitych pracowników, udało nam się zakończyć i rozpocząć nowe projekty.
Asystent Wydawniczy
Ten rok był zarówno dla nas, jak i dla gospodarki naszego kraju wyjątkowo ciężki, ale i wyjątkowo pracowity. 30 kwietnia 2020 r. Literacka zakończyła projekt “Automatyczny recenzent” dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Już następnego dnia, 1 maja, ruszyły prace związane z przedsięwzięciem “Asystent wydawniczy” (Szybka ścieżka NCBR, wartość projektu: 3.1 mln zł). Jednym z wyzwań badawczych w 2021 roku będzie automatyczne generowanie notek wydawniczych i opisów książek.
Dlaczego zdecydowaliśmy się na nowy projekt? Dotychczas, aby skutecznie rozwijać system rekomendacyjny dla kolejnych klientów, potrzebowaliśmy jak najwięcej książek (ich pełnej treści w wersji elektronicznej). Niejednokrotnie za przekazaniem nam tekstów do analizy stały oczekiwania prowadzenia prac badawczych tak, by stworzyć produkt odpowiadający specyficznym potrzebom partnera biznesowego. Stale poszerzaliśmy więc zakres eksperymentów badawczych i tworzyliśmy funkcjonalności “na miarę”. Tak zostaliśmy partnerem technologicznym takich firm jak Legimi SA, e-Kiosk, Agora, PWN czy norweska NORLA.
Literacka jako BookScout
Literacka od 2019 roku współpracuje z autorami, wydawnictwami i księgarniami w Wielkiej Brytanii i USA (Nowy Jork, Waszyngton, Chicago) – spośród nadesłanych rękopisów wyłaniamy te, które rokują w kontekście sprzedaży kanałami promocyjnymi autorów (blogerzy, dziennikarze, korespondenci zagraniczni) i po oszacowaniu potencjału sprzedażowego, zajmujemy się przygotowaniem publikacji do druku (redakcja, korekta, projekt graf., druk) oraz dystrybucją i obsługą zamówień, a także generowaniem i zabezpieczaniem książek w wersji elektronicznej (e-book).
W 2020 prowadziliśmy prace badawcze z wykorzystaniem algorytmów uczenia maszynowego dla wielu podmiotów z branży:
Biblioteka Analiz – barometr nastrojów w różnych segmentach rynku książki (wydawnictwa, drukarnie, księgarnie, hurtownie) na podstawie analizy wywiadów z przedstawicielami branży.
Fundacja Duży Format – sztuczna inteligencja w charakterze jurora konkursu na opowiadanie kryminalne (analiza nadesłanych utworów pod kątem ich zgodności gatunkowej, analiza stylu pisania, analiza stylometryczna).
Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Olsztynie – sztuczna inteligencja w charakterze jurora nagrody literackiej Wawrzyn Warmii i Mazur (analiza wszystkich książek wydanych w PL w 2019 roku, powiązanych z Warmią i Mazurami).
Koalicje dla Niepodległej – rekomendowane fabuły literackie do gier mobilnych w partnerstwie z Fundacją To My i GeoGames.
Novae Res, Państwowy Instytut Wydawniczy – analiza całej oferty wydawniczej w celach marketingowych.
Ermlab Sp. z o.o. – Technologia kontekstowego rozumienia języka pisanego na potrzeby poprawy błędów oraz automatycznej oceny zrozumiałości tekstu. Przeprowadzenie badań ankietowych na grupie Polaków, na potrzeby oceny zrozumiałości tekstu.
W przygotowaniu:
PolskaKsiegarniaInternetowa.eu – system rekomendacyjny dla Polaków zagranicą.
Wydawnictwo Marpress – targetowanie grup czytelników w ramach programu Kreatywna Europa.
Co słychać w branży książki?
W 2020 roku, w staraniach o rozpoznawalność marki jako spółki technologicznej działającej w obszarze analizy treści, zorganizowaliśmy trzy wydarzenia branżowe adresowane do kadry kierowniczej i pracowników księgarń, wydawnictw, bibliotek. Literacka została także członkiem Polskiej Izby Książki.
Konferencja Book Marketing (6-7 marca, Poznań) Organizowana we współpracy z Grupą Międzynarodowe Targi Poznańskie. W konferencji udział wzięło 150 uczestników na każdym z wydarzeń. Były to 2 dni prelekcji, warsztatów, pogotowia marketingowego, VIP room, spotkań autorskich. Prelegenci występujący w wydarzeniu: Katarzyna Bonda, Przemysław Staroń, Paweł Tkaczyk, Tomasz Manikowski, Adam Pioch, Tomasz Palak i inni.
Book Targ I Konferencja (21-22 maja, on-line). Book Targ to największe wirtualne targi książki online. Organizowaliśmy je we współpracy z Legimi, Lubimyczytać.pl, Allegro.pl. Podczas konferencji odbyły się liczne wykłady związane z sytuacją na rynku książki w dobie pandemii, m.in. jak skorzystać z rządowego wsparcia, jak odnaleźć się w gąszczu informacji i procedur, jak pozyskać klienta czy rozpocząć przygodę z biznesem w sieci.
Book Targ Branżowy II (12-18 listopada, online) Wydarzenia branżowe organizowane były we współpracy z Legimi, Lubimyczytać.pl, Allegro.pl. Były to niezapomniane pięć dni samych pozytywnych doświadczeń, którymi podzielili się polscy i zagraniczni wydawcy, księgarze, bibliotekarze. Eksperci od technologii i marketingu zaprezentowali sprawdzone rozwiązania. Po raz pierwszy pojawiły się takie tematy jak zdobywanie dodatkowych przychodów z książek dzięki adaptacjom filmowym i teatralnym, czy zrównoważone wydawanie książek. Dzięki naszym działaniom polskie wydawnictwa mogą starać się o środki na adaptacje książek w ramach festiwalu Berlinale, czy przystąpić do programu ograniczania wpływu działalności wydawniczej na środowisko. Literacka zaprezentowała także własne rozwiązania: Jak AI pomaga usprawniać proces wydawniczy? oraz Jak nie przegapić bestsellera?
A w Nowym Roku…
W Nowym Roku nie planujemy zwalniać tempa! Będziemy cały czas rozwijać się i tworzyć jeszcze lepszą i dokładniejszą sztuczną inteligencję dla naszych partnerów.
Naszym klientom (tym przyszłym również), wspólnikom i inwestorom cały zespół Literackiej życzy pomyślności, ogromu pomysłów i spełnienia wszystkich planów w 2021 roku!