Na zlecenie Polskiej Izby Książki przygotowaliśmy treść kampanii „Księgarnie są ważne!”, skierowanej do prezydentów i burmistrzów największych miast w Polsce. Celem akcji jest zaangażowanie samorządów we wsparcie miejscowych księgarni.
Lokalne księgarnie odgrywają niebagatelną rolę w rozwoju kultury w każdej społeczności. Niestety pandemia mocno nadwyrężyła siły miejscowych księgarzy. W obecnej rzeczywistości rynkowej trudno im będzie przetrwać bez zwiększonych obrotów, czyli zwiększonej sprzedaży książek jak i bez pomocy lokalnej społeczności i samorządów. Każde wsparcie ma znaczenie! Polska Izba Książki liczy, że włączenie się prezydentów miast w akcję skieruje uwagę społeczną na ten problem, co z kolei spowoduje większe zaangażowanie mieszkańców w pomoc „sąsiadom zza rogu”.
Że czytanie jest podstawą rozwoju każdego człowieka, a książki poszerzają horyzonty i rozwijają wyobraźnię nie musimy przekonywać. Rola literatury w kształtowaniu społeczności jest nie do przecenienia, zaś lokalne księgarnie to wyjątkowe miejsca na kulturalnej mapie każdego miasta. To nie są sklepy z książkami – to ważne przestrzenie skupiające lokalną społeczność i wpływające na jej rozwój. To miejsca, gdzie pośród tysięcy książek odbywają się pełne emocji dyskusje na wszystkie możliwe tematy, a każdy, kto tylko zechce, odnajdzie coś cennego dla siebie. Kto ma ulubioną lokalną księgarnie, ten wie, że spotkanie on-line, choćby najlepiej przygotowane, żadna e-księgarnia, nawet świetnie zaopatrzona, nie zastąpią chwili rozmowy z księgarzem, zapachu zadrukowanych stron, ekscytacji obcowania z tyloma opowieściami, by wybrać tę jedyną.
A trzeba zaznaczyć, że często są to małe punkty prowadzone z pasją i determinacją, zwykle rodzinnie bądź przez niewielkie grupy znajomych. Tym ważniejsze, by pamiętać, że również one dotkliwie ucierpiały w wyniku pandemii. Zbyt wiele księgarń zostało zamkniętych w ostatnich dwóch latach, a wśród nadal istniejących wiele jest na skraju opłacalności, a to oznacza, że niedługo może zabraknąć tych wyjątkowych przestrzeni w tkance miasta. Troska o księgarnie gospodarzy miast – prezydentów i burmistrzów – ma ogromne znaczenie.
Akcja oparta została na:
- video wypowiedziach prezydentów miast wspierających lokalnych księgarzy,
- zdjęciach prezydentów miast,
- “książkowych biografiach” prezydentów miast.
Organizator akcji: Polska Izba Książki
Polska Izba Książki (PIK) to zawiązany w 1990 roku samorząd gospodarczy wydawców i księgarzy, który reprezentuje rynek książki w Polsce.