W gronie korzystających ze stworzonego przez Literacką systemu BookScout.ai znalazło się Wydawnictwo ANAGRAM. ANAGRAM to wydawnictwo, które w tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia działalności. Powstało w 1991 roku z myślą o miłośnikach poezji. Nakładem ANAGRAMU ukazują się utwory najwybitniejszych poetów świata, jak również twórczość nieco już zapomnianych autorów – poezja wciąż jednak żywa i ważna.
Na czele Wydawnictwa ANAGRAM stoi Magdalena Koperska – pasjonatka poezji oraz businesswoman, laureatka nagrody Business Women Award 2020 przyznanej przez prestiżowy magazyn Tygrysy Biznesu.
Zapytaliśmy Magdalenę Koperską o pracę wydawcy oraz o to, w jaki sposób pomoże w niej BookScout.ai.
Pani Magdaleno, czym kieruje się Wydawnictwo ANAGRAM decydując się na wydanie danej propozycji wydawniczej? Jak to się dzieje, że autor wydaje książkę w ANAGRAMIE?
Wydajemy tylko dobrą literaturę, zarówno poezję i prozę. Liczy się wartość literacka. Szukamy interesujących, dobrze napisanych i wartościowych tekstów, które jednocześnie wpisują się w nasz profil wydawniczy.
Z jakimi problemami borykacie się przy pracy z propozycjami wydawniczymi?
Praca nad tekstem zawsze jest wyzwaniem. Staramy się budować dobre relacje z autorem, dzięki temu praca staje się przyjemnością. Nie chciałabym opisywać trudności, które się pojawiają w każdej pracy, nie tylko wydawniczej.
Co zdecydowało o tym, że zaczęliście korzystać z systemu Bookscout.ai? Jakie macie w zawiązku z BookScout.ai oczekiwania?
Uwielbiamy nowe rozwiązania i pomysły Waszego zespołu. Miałam kontakt z Fioną podczas targów książki w Poznaniu. I skradła moje serce. Sztuczna inteligencja jest doskonałą formą promocji czytelnictwa i książek. Na razie czerpię radość ze współpracy, sprawdzam, obserwuję. I trzymam kciuki. Poza tym system z pewnością ułatwi współpracę i kontakt autor- wydawca, a tym samym ułatwi pracę.
Ile pozycji rocznie wydaje ANAGRAM?
Trudne pytanie. Zależy od roku. Ciekawe, że w pandemii wydajemy więcej tytułów. W 2020 r. było ich ponad 14.
Ile spływa do ANAGRAMU propozycji wydawniczych?
Propozycji wydawniczych mamy bardzo dużo, przynajmniej kilka- kilkanaście tygodniowo. Staram się odpisywać na każdego maila, nawet jeśli nie jesteśmy zainteresowani wydaniem danego tytułu, jednak nie zawsze się to udaje. Dlatego chciałam przy okazji przeprosić autorów/autorki, którzy nie dostali odpowiedzi.
Jakie ma Pani sukcesy wydawnicze?
W tym roku ANAGRAM obchodzi 30 lecie. Przez te wszystkie lata wydaliśmy bardzo dużo dobrych tytułów, dlatego trudno mi teraz przytoczyć jeden konkretny przykład sukcesu. Każda wydana przeze mnie książka jest dla mnie sukcesem wydawniczym. Ale jeśli mam podać przykład, to na pewno będzie to wydanie miniatury poezji ADONISA, najwybitniejszego arabskiego poety, typowanego wiele razy do literackiego NOBLA.
Co jest dla Pani ważne w pracy wydawcy?
Przede wszystkim relacje. Mam szczęście do dobrych autorów i współpracowników. Dzięki temu moja praca jest dla mnie przyjemnością i daje mi ogromną satysfakcję.
Co Pani zdaniem mogłoby zainteresować czytelników, jeśli chodzi o wyniki analizy utworu dokonanej przez sztuczną inteligencję?
Bardzo ciekawie wygląda analiza NER. Zaintrygowała mnie Mapa Książki pozycji wydanej nakładem naszego wydawnictwa – „Hotel Wielkie Prusy” Bohdana Kołomijczuka w tłumaczeniu Ryszarda Kupidury. NER-y bardzo wiele powiedziały o książce i nawet jeśli jeszcze jej nie przeczytaliśmy, to jesteśmy w stanie na ich podstawie wyobrazić sobie gdzie i kiedy dzieje się akcja utworu, jakie wydarzenia dominują w tekście czy jacy są główni bohaterowie. To bardzo ciekawe.